Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Opiskelupaikka Tampere, päiväopetus

Opinnot alkavat maanantaina 29.7.2024 viikon kestävällä etäjaksolla. Etäjakso on maksuton. Lähiopetus AhlmanEdulla alkaa 6.8.2024.

Kohderyhmä: Yli 18-vuotiaille alasta kiinnostuneille. 

Kevään hakuaika 1.2.-14.5.2024

Nykyaikaista peligrafiikkaa ja pelisuunnittelua – visuaalinen pelisuunnittelu.

 

Haluatko luoda upeita pelimaailmoja, suunnitella mieleenpainuvia hahmoja, kiehtovia pelielementtejä ja näyttäviä efektejä? Unelmoitko urasta, joka yhdistää taiteen ja teknologian pelinkehityksen kiehtovassa maailmassa?

 

Visuaalinen pelisuunnittelu on yhdistelmä taitoja, työkaluja ja ohjelmistoja, joita vaaditaan laadukkaan pelisisällön tuottamiseen. Linjalla opetellaan pelien kehittäminen konseptoinnista valmiin pelin julkaisemiseen asti käyttäen nykyaikaisia työkaluja ja tekniikoita.

 

Visuaalisen pelisuunnittelun opiskelu jakautuu kolmeen eri opetuskokonaisuuteen: pelisuunnitteluun, 2D ja 3D-grafiikkaan. Vuoden aikana opiskelet monipuolisesti näitä osa-alueita ja hankit taitoja kuten perinteinen kuvankäsittely, väriteoria ja piirustustaidot. Tutustut 3D-grafiikan perusteisiin, opit niin kovapintaisen kuin orgaanisen mallintamisen, hahmojen mallintamisen sekä animoinnin. Pelimoottorissa pääset luomaan visuaalisesti vaikuttavia maailmoja näyttävillä efekteillä. Syvennyt pelinkehityksen erilaisiin rooleihin ja prosesseihin sekä opit johtamaan peliprojektia sen kaikissa vaiheissa.

 

Hae opiskelijaksi, avaa ovi pelisuunnittelun jännittävään maailmaan ja tule luomaan seuraavia pelialan mestariteoksia!

Visuaalisen pelisuunnittelun opinnot

Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu ja verkostoituminen

 

Visuaalisen pelisuunnittelun perusteet

Visuaalisen suunnittelun erikoisopinnot

 

Projektityöskentely

 

Opinto-ohjaus

Pelisuunnittelu

Pelisuunnittelu on kokonaisuus, jossa opetellaan prosessia konseptoinnista aina pelimoottorissa suoritettavaan toteutukseen. Pelisuunnittelun opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Konseptointi
Tarinankerronta
Kenttäsuunnittelu
Audiosuunnittelu
Pelattavuus

 

2D-grafiikka

2D-grafiikka keskittyy keskeisimpiin 2D-peleissä käytettäviin toteutuksiin ja työkaluihin. 2D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Kuvankäsittely
Sprite-työskentely
Pixel art
Animointi (2D)
Pelimoottorin käyttö (2D)

3D-grafiikka

3D-grafiikka on laajin visuaalisen pelisuunnittelun opetuskokonaisuus. 3D-grafiikan opinnot aloitetaan perusteista, mutta opiskelujen loppua kohden syvennytään edistyneeseen kolmiuloitteisen geometrian mallintamiseen ja nykyaikaiseen PBR-pohjaiseen teksturointiin. 3D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Mallintaminen
Teksturointi
Animointi (3D)
Valaistus
Erikoistehosteet ja efektit
Pelimoottorin käyttö (3D)

 

Työkalut

Kuvankäsittely: Photoshop
Mallintaminen: Blender
Teksturointi: Substance Painter
Pelimoottori: Unity

Tietoa hakijalle:

Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.

Liitä hakemukseen:

  • viimeisin koulutodistus
  • ennakkotehtävät (kts. alta)

 

Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2024 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen, kevään hakuaika on 1.2.-14.5.2024. Kesän hakuaika on 1.6.-17.7.2024.

Haku järjestetään kahdessa erässä, jolloin myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan.

 

Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2024. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 11.6.2024 mennessä.

Kesän haun opiskelijavalinnat julkaistaan 22.7.2024. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 25.7.2024 mennessä.

 

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus ja ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

 

Opinnot alkavat maanantaina 29.7.2024 viikon kestävällä etäjaksolla. Etäjakso on maksuton.

Etäjakson aikana

  • Orientoidutaan alkaviin opintoihin
  • Tutustutaan aloittavaan ryhmään ja opettajiin
  • Otetaan tärkeimmät sähköiset työkalut haltuun

Tarkemmat tiedot opintojen alkamiseen liittyvistä asioista opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen.

 

Lähiopetus AhlmanEdulla alkaa 6.8.2024.

Vuoden 2024 ennakkotehtävä

 

Suunnittele ja luo konseptikuva pelimaailmasta, joka perustuu johonkin suomalaiseen mytologiaan.

 

Tehtävän kuvaus

Työskentelet peliprojektissa, joka tarvitsee konseptitaidetta peli-idean visualisointia varten. Tehtäväsi on visualisoida keskeisin ympäristö pelissä.

Kirjoita lisäksi lyhyt kuvaus konseptikuvasta selittäen, mitä haluat kuvan välittävän ja kuinka se tukee pelin visiota.

 

Konseptoinnin ohjeet

Konseptikuvan tarkoitus on visualisoida pelimaailma, joka on visuaalisesti mielenkiintoinen ja se heijastaa mytologian henkeä. Pohdi pelin graafista tyyliä sekä värimaailmaa, jotka tukevat pelin visiota. Pelkästä konseptikuvasta katsojan pitäisi selkeästi ymmärtää miltä pelimaailma näyttää ja millainen tunnelma pelissä on.

Huomioi, että tavoitteena ei ole mitata piirtämistaitoa vaan hahmottamiskykyä ja taitoa muuttaa oma visio konkreettiseksi tuotteeksi eli tässä tapauksessa konseptikuvaksi. Voit vapaasti käyttää mielikuvitusta pelimaailman suunnitteluun ja voit toteuttaa konseptikuvan piirtämällä, kuvankäsittelyllä, mallintamalla, askartelemalla tai jollain muulla visuaalisella tavalla.

 

Palautettavien tiedostojen vaatimukset

Alla on eriteltynä palautettavan konseptikuvan vaatimukset. Huomioi, että konseptikuvan tulee olla digitaalisessa muodossa, koska se jätetään hakulomakkeen liitetiedostona. Mikäli päädyt toteuttamaan konseptikuvan konkreettisesti esimerkiksi paperille piirtämällä, voit muuttaa sen digitaaliseksi esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan puhelimen kameralla, kunhan valokuva on selkeä ja riittävän valaistu.

– Digitaalinen kuvatiedosto

– Kuvaformaatti JPEG tai PNG

– Tiedostokoko max. 10Mb

Kuvaus konseptikuvasta tulee olla digitaalisessa muodossa ja erillisenä tiedostona. Voit kirjoittaa kuvauksen myös käsin, jonka voit muuttaa digitaaliseen muotoon esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan puhelimen kameralla, kunhan valokuva on selkeä ja riittävän valaistu.

– Tiedostomuoto PDF, JPEG tai PNG

Lukuvuosi 2024-2025

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 6.8.2024 ja päättyy 13.12.2024.
Kevätlukukausi alkaa 7.1.2025 ja päättyy 28.5.2025.

Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 20 viikkoa, yhteensä 38 viikkoa.

Syysloma vko 42
Talviloma vko 9

Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):

Opetus 120 €/vko (sis. lounas)

Opetus + majoitus 190 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)
Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.

Opintojen ajalle voi hakea opintotukea ja joissain tapauksissa aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.

Materiaalimaksut
Visuaalisen pelisuunnittelun linjan materiaalimaksu 150 €/lukuvuosi

Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa.

Huoneet myönnetään majoitushakemuksen jättöpäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Asuntolapaikkoja on rajoitetusti ja etusijalla asuntolavalinnoissa ovat ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat. Opiskelupaikan vastaanottaneet saavat lisätietoa majoitushakemuksen jättämisestä.

Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.

Yleistä tietoa majoittumisesta:

  • Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa ma-su.
  • Asuntoloiden yhteisissä tiloissa on keittonurkkauksia, joista löytyy liedet ja jääkaapit.
  • Pyykinpesutilat ovat asukkaiden käytössä.
  • Saunavuoro on viikoittain.
  • Opiskelija huolehtii, että huone pysyy asiallisessa kunnossa.
  • Opiskelija ei voi tehdä muuttoilmoitusta oppilaitoksen asuntolaan. Postin voi kuitenkin kääntää kotiosoitteesta asuntolan osoitteeseen.
  • Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana voi majoittua lisämaksusta.

Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).

Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.

Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

@ahlmangames

This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.

Jos et löydä verkkosivuiltamme vastausta kysymykseesi, ota meihin yhteyttä tällä lomakkeella.

 

Yhteydenottolomake koulutukset
Haluan

Minua kiinnostava koulutus tai koulutukset

Kysy koulutuksesta:

Opiskelija- ja hakijapalvelut

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15.

 

Uutiskirje