Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.
Hakuaika 12.5. - 27.7.2020
Opiskeluaika 11.8.2020 - 21.5.2021

Nykyaikaista peligrafiikkaa ja pelisuunnittelua

Mikäli haluat oppia luomaan pelimaailmoja, kehittyä monipuoliseksi pelialan taitajaksi, luoda kolmiulotteista tietokonegrafiikkaa ja ymmärtää pelinkehityksen keskeisimpiä työkaluja, on visuaalinen pelisuunnittelu juuri sinua varten.

Visuaalinen pelisuunnittelu on yhdistelmä tietoja ja taitoja, joita vaaditaan laadukkaan pelisisällön tuottamiseen. Visuaalisen pelisuunnittelun linjalla opiskellaan pelisuunnittelua, nykyaikaisen pelisisällön tuottamista ja pelimoottorin käyttöä. Opiskeluvuoden tavoitteena on antaa opiskelijalle hyvät valmiudet työllistyä pelialan erilaisiin työtehtäviin ja luoda erinomainen pohja esimerkiksi pelialan tai visuaalisen median jatko-opiskeluita varten. Aikaisempaa pelialan kokemusta ei vaadita.

 


 

Visuaalisen pelisuunnittelun opinnot

 

Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu ja verkostoituminen

 

Visuaalisen pelisuunnittelun perusteet

 

Visuaalisen suunnittelun erikoisopinnot

 

Projektityöskentely

 

Opinto-ohjaus

HAE AHLMANILLE!

Haku tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella suoraan oppilaitokseen.

Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.

Liitä hakemukseen:

  • viimeisin koulutodistus
  • ennakkotehtävät (kts. alta)
Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2020 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen hakuaika on 18.2. – 11.5.2020 ja jatkohaku 12.5. – 27.7.2020. Haku järjestetään kahdessa erässä, jotta myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan
Kansanopiston vuoden kestävien opintolinjojen suorittamisesta saa 6 lisäpistettä hakiessasi yhteishaussa toisen asteen ammatilliseen perustutkintoon.

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

Ensisijaisen haun opiskelijavalinnat julkaistaan 25.5.2020 ja jatkohaun 31.7.2020.

Kevään 2020 ennakkotehtävä:

Suunnittele ja luo konseptikuva järjestelmästä, joka perustuu Rude Goldberg Machine -periaatteeseen. Kyseisellä periaatteella tarkoitetaan ketjureaktiota, jossa järjestelmän komponentit käynnistävät toinen toisensa, kunnes haluttu lopputulos on saavutettu. Lisätietoja Rude Goldberg Machine -periaatteesta löydät helposti internetistä.

Konseptikuvan tarkoitus on visualisoida järjestelmän ulkomuotoa, ketjureaktion vaiheita ja yleistä toiminnallisuutta. Konseptikuvasta katsojan pitää selkeästi ymmärtää, miltä järjestelmä näyttää ja miten ketjureaktion osa-alueet toimivat. Järjestelmän ei tarvitse noudattaa oikean maailman ominaisuuksia tai fysiikan rajoja.

Huomioi, että tavoitteena ei ole mitata piirtämistaitoa, vaan hahmottamiskykyä ja taitoa muuttaa oma visio konkrettiseksi tuotteeksi eli tässä tapauksessa konseptikuvaksi. Voit käyttää vapaasti mielikuvitusta järjestelmän suunnitteluun ja voit toteuttaa konseptikuvan joko piirtämällä, kuvankäsittelyllä, mallintamalla tai jollakin muulla visuaalisella tavalla.

Alla on eriteltynä palautettavan konseptikuvan vaatimukset. Huomioi, että konseptikuvan tulee olla digitaalisessa muodossa, koska se jätetään hakulomakkeen liitetiedostona. Mikäli päädyt toteuttamaan konseptikuvan konkreettisesti paperille piirtämällä voit muuttaa sen digitaaliseksi esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan, kunhan valokuva on selkeä ja riittävän valaistu.

Palautettavan konseptikuvan vaatimukset:

  • Kuvaformaatti JPEG tai PNG
  • Tiedostokoko maks. 10Mb

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 11.8.2020 ja päättyy 18.12.2020.

Kevätlukukausi alkaa 11.1.2021 ja päättyy 21.5.2021.

Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 19 viikkoa, yhteensä 37 viikkoa.

 

Syysloma 12.–18.10.2020 (vko 42)

Joululoma 19.12.2020–10.1.2021

Talviloma 1.–7.3.2021 (vko 9)

Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):

Opetus 100 €/vko (sis. lounas)

Opetus + majoitus 145 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)
Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.

Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 30 €/viikko.

Lukuvuonna 2020-2021 on 37 opintoviikkoa (eSport-linjalla 38 ov).

Opintojen ajalle voi hakea opintotukea, aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.

Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa. Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 30 €/viikko.

Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.

Yleistä tietoa majoittumisesta:

  • Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa ma-su.
  • Asuntoloiden yhteisissä tiloissa on keittonurkkauksia, joista löytyy liedet ja jääkaapit.
  • Pyykinpesutilat ovat asukkaiden käytössä.
  • Saunavuoro on viikoittain.
  • Opiskelija huolehtii, että huone pysyy asiallisessa kunnossa.
  • Opiskelija ei voi tehdä muuttoilmoitusta oppilaitoksen asuntolaan. Postin voi kuitenkin kääntää kotiosoitteesta asuntolan osoitteeseen.
  • Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana voi majoittua lisämaksusta.

Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).

Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.

Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

Kysy koulutuksesta:

Opintotoimisto

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15.

Ahlman © 2019|Rekisteriseloste