Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.
Hakuaika 23.2. - 13.5.2021
Opiskeluaika 10.8.2021 - 27.5.2022

Ohjelmointia, pelimoottoria ja ongelmanratkaisua

Koodaustaidolla on rajattomat mahdollisuudet. Se on yksi aikamme korkeimmassa huudossa olevista taidoista. Ahlmanin peliohjelmoinnin yhden vuoden huippuluokan koulutus on suunniteltu avaamaan kätketyt potentiaalisi ja taitosi. Mikäli haluat ratkaista pelimaailman ongelmia, työskennellä pelialan huippuyrityksissä, luoda omia pelejä, palveluja tai perustaa yrityksen, autamme sinua keräämään kasaan tarvittavan kokemuksen ja päättäväisyyden.

Ahlmanilla on uudentyyppinen pelituotantoon liittyvä opetussuunnitelma, jonka avulla voit käynnistää pelialan urasi yhteistyö- ja projektikeskeisen oppimisen kautta. Aikaisempaa pelialan kokemusta tai koodaustaitoa ei vaadita.

 


 

Opinnot peliohjelmoinnin linjalla

 

Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu verkostoituminen

 

Peliohjelmoinnin perusteet

Peliohjelmoinnin erikoisopinnot

 

Projektityöskentely

 

Henkilökohtainen ohjaus

HAE AHLMANILLE!

Haku tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella suoraan oppilaitokseen.

Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.

Liitä hakemukseen:

  • viimeisin koulutodistus
  • ennakkotehtävät (kts. alta)
Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2021 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen, kevään hakuaika on 23.2. – 13.5.2021 ja kesän haku 1.6. – 25.7.2021. Haku järjestetään kahdessa erässä, jotta myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan.
Kansanopiston vuoden kestävien opintolinjojen suorittamisesta saa 6 lisäpistettä hakiessasi yhteishaussa toisen asteen ammatilliseen perustutkintoon.

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 21.5.2021 ja kesän haun viimeistään 28.7.2021.

Ennakkotehtävä 2021:

FSM (Finite State Machine) eli äärellinen automaatti on käsite, joka viittaa tietojoukon mallintamiseen tilojen (states) ja niiden välisten siirtymien (transitions) joukkona. Äärellinen automaatti voi olla vain yhdessä tilassa kerrallaan.

Seuraavassa kuvassa ympyrät kuvaavat pelaajan liikkumisessa käytettäviä eri tiloja ja nuolet tilojen välisiä siirtymiä. Siirtymä tilojen välillä tapahtuu, kun Speed muuttuja toteuttaa sille määritellyn ehdon.

 

 

 

 

 

 

a) Pelaaja on tilassa Idle. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 3?
b) Pelaaja on tilassa Walk. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 12?
c) Pelaaja on tilassa Run. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 0?
d) Pelaaja on tilassa Walk. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 0?
e) Mitä ongelmia kyseisen kaavion soveltaminen pelissä tulee aiheuttamaan?

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 10.8.2021 ja päättyy 17.12.2021.

Kevätlukukausi alkaa 10.1.2022 ja päättyy 27.5.2022.

Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 19 viikkoa, yhteensä 37 viikkoa.

 

Syysloma 18.–22.10.2021 (vko 42)

Joululoma 20.12.2021–9.1.2022

Talviloma 28.2.–4.3.2021 (vko 9)

Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):

Opetus 100 €/vko (sis. lounas)

Opetus + majoitus 145 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)
Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.

Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 30 €/viikko.

Lukuvuonna 2020-2021 on 37 opintoviikkoa (eSport-linjalla 38 ov).Opintojen ajalle voi hakea opintotukea, aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.

Materiaalimaksut
Kirjoittajalinjan materiaalimaksu 100 €/lukuvuosi
Kuvataidelinjan materiaalimaksu 345 €/lukuvuosi
Musiikkilinjan materiaalimaksu 50 €/lukuvuosi
eSport-linjan materiaalimaksu 100 €/lukuvuosi
Peliohjelmoinnin linjan ja visuaalisen pelisuunnittelun linjan materiaalimaksu 50 €/lukuvuosi

Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa. Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 30 €/viikko.

Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.

Yleistä tietoa majoittumisesta:

  • Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa ma-su.
  • Asuntoloiden yhteisissä tiloissa on keittonurkkauksia, joista löytyy liedet ja jääkaapit.
  • Pyykinpesutilat ovat asukkaiden käytössä.
  • Saunavuoro on viikoittain.
  • Opiskelija huolehtii, että huone pysyy asiallisessa kunnossa.
  • Opiskelija ei voi tehdä muuttoilmoitusta oppilaitoksen asuntolaan. Postin voi kuitenkin kääntää kotiosoitteesta asuntolan osoitteeseen.
  • Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana voi majoittua lisämaksusta.

Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).

Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.

Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

Ohjemointikieli: C#
Pelimootti: Unity
Versionhallinta: Git (SourceTree)
IDE: Monodevelop ja Visual Studio
VR: SteamVR (Vive)

 

Katso lisää: https://ahlmangames.com/

@ahlman_tampere

Kysy lisää koulutuksesta:

Opinto- ja hakutoimisto

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15.