Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Opiskelijan kertomaa – Visuaalinen pelisuunnittelu

Viime elokuussa opintonsa aloittanut Nilla kertoi mitä on visuaalinen pelisuunnittelu ja kuinka opinnot Ahlmanilla toteutuvat.

Mitä visuaalinen pelisuunnittelu on?

Visuaalinen pelisuunnittelu pitää sisällään käytännössä kaiken mitä peleissä voi visuaalisesti nähdä, siinä luodaan pelin ulkonäköä ja tunnelmaa. Myös äänisuunnittelua tehdään jonkun verran. Peli-idea suunnitellaan yhdessä ohjelmointipuolen kanssa, sillä myös tekniset seikat ja koodaajan taitotaso tulee ottaa huomioon, jotta kokonaisuus on molemmille puolille toimiva.

Mitä päiväsi voi pitää sisällään?

Ns. opetuspäivänä opetellaan ensin teoriaa, jonka jälkeen saadaan tehtävä, jossa sovelletaan opiskelua aihetta. Tehtävää työstetään yleensä loppupäivän ajan. Lopuksi käydään tehtävää läpi. Teoria voi olla esimerkiksi uuden sanaston opettelua ja kerryttämistä, sillä vastaan tulee paljon sellaisia sanoja, joita ei tule käytettyä muualla. Käytännön toimissa opetellaan esimerkiksi uutta tapaa mallintaa ja mallinnuksen teksturointia. Teoriaosuudella ollaan tiiviisti omalla koneella, mutta sovellettavan tehtävän osalta tehdään myös tiimityötä. Etenkin purkuvaiheessa ollaan yhdessä ja opitaan toinen toisiltamme. Koulutuksen aikana on myös erilaisia isompia ja pienempiä projekteja, joissa suunnitellaan ja rakennetaan pelejä projektitiimeissä.

Mitä kaikkea olet päässyt tekemään?

Koulutuksen aikana on opeteltu monen eri softan käyttöä, aina Photoshopista lähtien. Lisäksi on opeteltu esimerkiksi 3D mallintamista, animointia, teksturointia ja vaikka mitä! Opeteltavia asioita hirmuinen määrä! Alkuvuosi on perusteiden opettelua ja muuten vuosi rakentuu vaihe vaiheelta täydentyvien peliprojektien ympärille. Alkuun toteutettiin pienryhmissä pelisprintit, joissa viikon aikana toteutettiin peli. Joulun aikaan alkoi isompi 5–6 viikon projekti, joka toimi ns. harjoitusprojektina lopputyötä varten. Tällä hetkellä työstössä on viimeinen, kaikista isoin pelin suunnittelu ja toteutus, joka kestää n. 8 viikkoa. Kahdessa kuukaudessa saa aikaan jo hieman isomman mittaluokan pelin, vaikka moniin markkinoilla oleviin tarinallisiin peleihin onkin käytetty aikaa jopa vuosia.

Miten koet taitotasosi kehittyneen koulutuksen aikana?

Kokonaisvaltaisempi hahmotuskyky on selvästi parempi ja ylipäätään otteet tekemiseen ovat ammattimaisemmat. Kehitys on ollut todella nopeaa ja suurta verrattuna esimerkiksi aiempiin kouluihin ja koulutuksiin. Kuitenkin samaan aikaan taitojen ja tietojen karttuessa tajuaa, että opeteltavaa vielä riittää ja koskaan ei voi tietää kaikkea. Tämä on myös yksi alan hienoista puolista, voi oppia niin paljon kuin vain itse jaksaa opetella.

Mikä on ollut innostavaa?

Innostavaa on, kun on pystynyt itse luomaan lyhyessä ajassa jotakin todella hienon näköistä. Kehut saa myös opettaja Antti, joka on mestariopettaja ja hänen opissaan kelpaa olla. Muutenkin Ahlmanin koulutus on ollut erittäin antoisa. Lukuvuoden alkaessa oli mahdotonta uskoa mihin kaikkeen sitä vielä pystyy, vaikka esimerkkejä aiempien opiskelijoiden töistä näytettiin. Kaiken kaikkiaan se, että on itse lähtenyt nollasta ja tällä hetkellä pystyy tekemään hienoja juttuja. Asioita pystyy myös aina hiomaan niin pitkälle kuin jaksaa ja tapoja tehdä asioita on monia.

Entä haastavaa?

Hieman samat asiat kuin edellä. Koskaan ei voi tulla valmiiksi ja opeteltavan tiedon määrä on valtava. Lisäksi tunteja saisi päivässä olla enemmän, jotta ehtisi oppimaan ja sisäistämään kaiken haluamansa.

Tulevaisuudensuunnitelmia?

Opintojen jälkeen tavoitteena ja toiveissa on työllistyminen, joko toiselle tai vaikka oman yrityksen pistäminen pystyyn yhdessä nykyisen projektiryhmän kanssa. Yksi mahdollisuus olisi osallistua pelialan opiskelijoiden kilpailuun, jossa on hyvät palkinnot ja mahdollisuus saada jopa rahoitusta alkavalle toiminnalle.

Vinkkejä visuaalisen pelisuunnittelun koulutusta harkitseville?

Jotta koulutuksesta saa mahdollisimman paljon irti, pitää olla valmis antamaan sille välillä myös vapaa-ajastaan. Kannattaa olla paikalla ja oikeasti läsnä. Opetusmäärä ja -tahti on valtava, joten mukana ei pysy, jos tulee vain ”hengailemaan ja katselemaan” silloin kun huvittaa. Koulutus ei kuitenkaan ole mitään väkisin niska limassa raatamista, mutta on hyvä varautua, että opiskelu vaatii paljon keskittymistä.

 

Haku Ahlmanin visuaalisen pelisuunnittelun linjalle on käynnissä ja jatkuu 13.5. saakka. Katso lisää ja hae nyt klikkaamalla tästä!

 

Kuva: Nillan kotialbumi